Jumaat, 13 Februari 2009

akU dan keikhlasan......

hari ni...

akU rase gusar dan bengang sangat...

citernyer macam ni:

akU tengah basuh baju ( banyk giler sebab akU rajin sangat membasuh...hehe ).. tengah akU feel menyental tiba2 ade sorang budak ni datang kat akU... budak ni antara jiran kat paras aku yang ade banyak bilik ni ( ade 10-7=... bykkan???)... dengan penuh sopan dan kelembutan dia cakap kat akU camni, " kak dayah boleh tak nak pinjam laptop... satu jam jer... ade kerja nak kena taip ni... boleh yer akak..."...
akU terkedu seketika... jeng3... setelah 2 minit berlalu akU masih tak dapat nak beri jawapan "ya" atau "tidak"... bukan sebab akU ni kedekut atau bakhil jika aku kata "tidak" tapi...
akU tak sampai hati nak bg tangan orang lain yang tekan2 kristal biru akU ni ( sayang beb.. tanda kaseh UDA untuk akU ni )... lagipun akU bukan sebulu pun dengan budak ni... selalu budak ni bagi akU ngan roomate akU penadol lps dia pinjam barang kitorang ( pening2 )... tapi...
akU tak sampai hati pulak tengok muka budak ni... lagipun akU memang susah untuk menolak kalo orang minta tolong ni... jadi dengan hati yang ikhlas akU pun kata "ya"...
dia pun dengan wajah yang alah2 dicucuri hidayah ( akU k tue??? ) bawak laptop akU masuk bilik dia... siap akU selesaikan misi akU menyental... akU hantar msg kat budak tadi tu... sebab aku nak wat keje guna kristal biru akU tu ( betul ke alasan??? fikirlah sendiri yer...)... tak lama lepas tu kedengaranlah ketukan kat pintu bilik akU... baru jer akU buka pintu untuk menyambut kepulangan kristal biru... budak tu berkata-kata dan menunjukkan sesuatu yang meyebabkan akU...
terus mencapai kristal biru kecintaanku dari tangannya... akU berasa sangat terkejut kerana file2 program dkt dekstop akU dlm keadaan yang tak dapat dibaca... akU dah menggelabah... kristal biru akU sudah pengsan... budak ni yang konon2nya nak tenangkan akU cakap " perkara camni mmg selalu berlaku, laptop orang pun selalu camni... mgkn sebab berat kot..." masalhnya akU tak peduli kalo tu laptop dia... tapi masalahnya sekarang ni kristal biru akU... tapi nasib baiklah tak lama lepas tu sistem kristal biru akU pulih semula... syukur akU panjatkan padaNYA... dah macam tu dia boleh blah camtu ajer dari bilik akU... tiada ungkapan maaf yang dihulurkan... tak per akU masih anak MAK ngan ABAH yang penyabar...
akU pun kemas2 bilik akU sikit yang dah agak lam terbiar kerana kesibukan aku mencari rezeki ( bila akU start keje ni??? ting tong kejab.. )... akU pun sambil2 jenguk ym akU yang telah dimasuki kawan akU yang jauh di KKM... tiba2 waktu aku tengah nak update antivirus... sekali lagi kristal biru aku ni pengsan... semua program not responding... akU dah gelanah giler... tak taw nak wat ape... macam button aku tekan masih tak sedar kristal biru akU ni... aku off pastu on semula pun takde tanda2 kristal akU nak pulih...
akU dah give up... akU maseg beberape orang kawan yang dapat menenagkan hati akU... setelah lebih satu jam setengah roomate akU balik... entah rawatan aper yang dia bagi kat kristal biru akU sampai mula membuka mata dan bergerak perlahan-lahan... alhamdulillah akU bersyukur sangat... akU dah hampir menitiskan air mata mengenangkan nasib kristal biru akU yang baru lagi hadir dalam hidupku ( aku ingat lagi kegembiraan saat menyambut kelahirannya pada tanggal 25 hb feb 09.. )...
tapi kegembiraanku tidak lama... bila malam dalam pukul 9 akU buka kristal biru setelah membiarkannya berehat seketika... keadaan yang same berlaku lagi... akU kembali terkaku...
namun alhamdulillah setelah berusaha kristal biruku ini sedar kembali dan akU sedang menggunakannya dengan penuh kaSEh sayang... tapi masih ade kebimbangan dengan keadaannya...
takpe esok akU akan rujuk masalah kesihatan kristal biru dengan pakar yang lebih memahami... maklumlah akU sangat cetek ilmu berkaitan dengan alatan teknologi ni...
walau apa pun akU tetap bersyukur sebab masih dapat membelai kristal biru lagi...

so korang rase berape bayak dah budak tu kasi panadol kat aku tadi...
satu tablet?
satu papan?
atau satu kotak?
untuk meredakan kepeningan yang dicetuskan olehnya...

persoalannya...

adakah akU masih ikhlas???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan