Rabu, 14 Oktober 2009

akU dan hari ini...

setelah menyibukkan diri selama 3 minggu dgn segala macam xsignment dan presentation... akhirnya hari ini semuanya hampir tiba ke akhirnya... jadi... hari ini merupakan hari akU membalas segala kepenatan badan dan mindakU... setelah begitu penat menidurkan diri dan bermalas-malasan di katil... akU dan ila keluar k alamanda... niat di hati nak tengok papadom dan menikmati kfc... (*hasrat yang agak lama ditahan demi menyelesaikan peranan sbg seorg pelajar... baik tak akU ngan ila???? hahahahaaaaaaaaaaaaaaaa... sangat perasaan kan???)...

niat di hati nak tgk wayang pukul 8.00 pm terpaksa di tangguhkan... full house pulak waktu tu... (*macam taw2 jer yg aku ni lbh suka tgk midnight... he3...)... dgn tempat duduk yg sgt dekat dgn skrin... 3 baris depan... akU mengharapkan sesuatu yg terbaik dari afdlin shauki kali ni... (*maklumlah... xpectation mestilah tinggi utk filem terbaiterbaik FFM kan?...)...

ayat terawal yang muncul di skrin sebaik tayangan bermula... "khas untuk papa di malaysia"... waktu tu baru akU dapat tangkap... "filem papadom" yer... bukan "popadam"... eerrmmmmmm...

serius... akU tak suka filem ni... baru tayang sepuluh minit jer... akU dah taw emosi yg terpaksa akU hadapi hingga keluar dr panggung... "air mata"... rasa sebak dari awal akU dah rasa... sumpah... (*teringin nak pinjam kata2 mirasu... he3)... sumapah akU terasa nak peluk abah akU waktu tu jugak... rasa seperti nak balik dan jumpa abah... abah adik sayang abah sangat2... eerrmmmmmm... dan air mata akU juga mengalir tadi... sebab ketawa tak berhenti... filem beginilah yang dinamakan... filem komedi... perjalanan filem yang lancar dan tak dibuat2... namun mampu menarik penonton untuk ketawa... bukan seperti ssetengah filem yang konon2nya mengangkat genre komedi... menawarkan pelakon2 komedi katanya... namun... akhirnya sekadar lawak2 basi yg ditonjolkan... bukan buat orang ketawa tapi buat orang meluat...

so secara keseluruhannya... akU bagi filem "papadom" ni... 4 1/4 bintang... great jo afdlin dan semua tenaga kerja... namun maseh ada kekurangan yg blh dibaiki... unsur2 tidak logik yg boleh dikurangkan lagi... dan juga penelitian terhadap perjalanan cerita... perasan atau tidak... aku sedikit terganggu dgn perwatakkan saadom... pada pandgn mata akU... watak saadom pada tahun 1991 hingga peristiwa isterinya meninggal... nampak lebih tua dan lemah dari waktu mia di universiti... mungkin faktor status dan taraf hidup... tapi akU rasa afdlin perlu peka dgn perkara tersebut... then perjalanan kehidupan mia di kampus pun maseh banyak yg seperti diada-adakan... situasi di UITM shah alam yg ditonjolkan dah macam kolej2 kat luar negara pulak... but apa2 pun god job untuk elyana jasmey dan que haidar... (xtually akU bukanlah peminat kedua2 insan ini... namun... lakonan mereka dalam filem ni mungkin mampu mengubah persepsi akU kpd mereka... terutamanya Que...)...

akU sebenarnya maseh berada dalam dimensi memikirkan abah... selama ni... banyak persepsi yg beranggapan... perhatian seorang bapa kepada anak2 tidak akan sama dan lbh dr perhatian seorang ibu... mungkin ada benarnya kepada sesetengah individu... namun pada aku tidak... perhatian yg diberikan oleh abah kepada akU dan adik beradik yg lain sgt kuat dan berkesan... tapi tak seperti papa mia lah... hahaaaaaaaaaaaa...

kerana itulah... ramai kawan2 kata akU anak bapak... heheheeeeeeee... mana ada... aku anak mak ngan abahlah... pada akU mak ngan abah akU sama... kedua2nya sangat teliti dgn perkembangan dan perjalanan hidup akU... namun... akU tak pernah dikongkong dalam segenap hal... selagi ianya maseh berada dalam landasan yang betol... eerrmmmmmmmmmmm... cukuplah akU dgn emosi yg sebegini... kesimpulannya akU mmg tak suka filem ni... hahahhaaaaaaaaaaaaa... tapi akU kagumi karya ini...

p/s: satu yg akU rindui rutin yg akU tak dapat alami di universiti... membawa bekalan air yang diisikan oleh abah setiap hari akU ke sekolah dari akU sekolah rendah sampai akU di form 6... sedap sangat rasa air bekalan abah itu... walaupon sekadar air jarang... huhuhuuuuuuuuuuuuuuu... sangat tak sabor nak balik weekend ni... heheheeeeeeeeeeee...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan