Sabtu, 1 Ogos 2009

akU anak bongsu...

tiba2 akU rasa sedih sangat... kenapa akU sedih???... entahlah akU pun tak taw... mungkin sebab diawal hari ahad ni... akU hanya berkhayal tanpa buat apa2... so... fikiran tu melayang dari satu destinasi ke satu destinasi... sampailah... akhirnya tiba ke destinasi yang paling akU rindui... keluargakU tersayang... mak... abah... adik rindu kat semua... sayang semua...

tiba2 akU rasa nak story pasal satu benda... ANAK BONGSU... masyarakat ader satu stigma yang khusus untuk memperihalkan tentang perilaku anak bongsu ni... anak bongsu... manja... tak boleh berdikari... kepala batu... blh dapat apa jer yang dia nak... dan macam2 lagi... yang semuanya menjurus kepada ketidak matangan...

akU anak bongsu daripada 5 orang adik beradik... akU ader 3 orang kakak... along akU satu2nya anak lelaki mak ngan abah... jarak beza umur akU dengan along... 21 tahun... jauhkan??? errrmmmm... akU memang sangat rapat dengan semua adik beradik akU... maklumlah... konon2 adik kesayangan... hahhahaaaaaaaaaaaa...

cakap soal manja... akU tak rasa akU manja... tapi malangnya semua orang cakap akU manja... huhuhuuuuuuuuu... camner??? (*sampai kawan2 kat sini pun cakap akU manja... pelik betul... eeerrrmmmmm)... yerlah kot... mungkin betul akU manja... dan lagi satu dimanja... hahahhaaaaaaaaaaaaa... dari kecik akU dididik untuk pentingkan keluarga... dan mengikut apa yang dah diaturkan untuk akU... keadaan itu menyebabkan akU kurang berdikari dalam sesuatu perkara... betul... apa2 urusan pun akU tak pernah uruskan sendiri... dari sekecik-kecik perkara sampailah sebesar-besar perkara... akU banyak bergantung dengan mak, kakak2 ngan along akU... abah akU tak yah cakaplah... sampai sekarang pun... kalo akU keluar pegi mana2 dari UKM ni... abahlah orang yang takkan duduk diam... risaukan akU... abah hanya akan tenang bila akU call cakap dah sampai bilik... huhuhhuuuuuuuuu... adik sayang mak ngan abah sangat2...

tapi kemanjaan yang diberi kepada akU... akU kira berada pada tahap yang wajar dan berpatutan... sebab kemanjaan itu tidak menjurus ke arah kehanyutan akU sebagai manusia... sebaliknya kemanjaan itu mengajar akU menjadi seorang manusia... manusia yang maseh menilai sesuatu yang baik dan buruk mengikut perspektif yang diajar oleh keluarga... hari ni akU dah mampu untuk berdikari... menimbang segala keputusan... dan mengambil sebarang tindakan mengikut kesesuaian...

namun pada akU apa yang penting adalah didikan dan juga perhatian yang diberikan oleh keluarga... bukan pasal anak bongsu ke... anak sulong ke... anak tengah ke... betul tak??? eeerrrmmmmmmmmmmmmmm... tapi kematangan di kita sendiri juga penting... banyak benda yang boleh kita lihat mengikut kematangan masing2...

akU bersyukur dilahirkan sebagai anak bongsu... akU takder adik2... tapi akU ader anak saudara yang comel2 macam ucu dia... hahhahaaaaaaaaaa... akU ader kakak2 yang sangat ambil berat pasal akU... angah, uda ngan andak... dan along yang sentiasa sokong akU... dan tentulah sebab ader mak ngan abah yang sentiasa sayang kat akU... walaupon akU ni nakal sebenarnya... sayang semua...

terima kaseh sebab percaya kat adik... insya Allah kepercayaan ini takkan adik sia-siakan... eeerrrmmmmmmmmmmmm

p/s: ramai sangat anak bongsu yang akU jumpa kat sini... rasa nak tubuhkan satu persatuan anak2 bongsu UKM jer rasanya... hahhahaaaaaaaaaaa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan