Khamis, 11 Februari 2010

akU... kucing itu

dikala hati yang sedang terguris ini... akU sedikit terhibur dengan keletah seekor kucing yang berwarna puteh dan bertompok hitam... wajah yang suci dan penuh kemenjaan... jarang akU jumpa dengan wajah yang begitu... akU yang agak sedikit malas untuk mendekati makhluk Allah yang satu ini... tiba2 terasa seperti ingin membelai dan membawanya kedalam pelukan... huhuhuuuuuuuuuuu... tapi memandangkan sesi pertemuan kami ini di kedai mamak... maka yang aku mampu lakukan adalah sekadar mengusap2 tengkuk dan badannya sahaja... sesuatu yang sangat lama akU tak buat...

ceritanya begini... dulu masa aku maseh kecik2... akU ada bela kucing... banyak jugaklah akU kira... tapi akhirnya... abah akU ambik keputusan untuk buang semua kucing2 akU kerana anak sedara akU kena asma dan sangat alergik dengan bulu kucing... masa tu akU sedih sangat... lebih seminggu rasanya akU menangis dan bersedih... sehinggalah akU menjadi fobia pada kucing... sehingga satu tahap... akU jadi takut kucing... dan hari ni menjadi sejarah apabila akhirnya... sekali lagi akU jatuh kaseh dengan kucing... kalaulah mampu akU memamng nak bawa balik jer kucing tu... sejuk jer hati melihat wajah kucing tu...

selain tu... akU ada jugak sejarah dengan kucing ni... masa akU kat asrama masa tingkatan 1... masa tu akU bangun awal pagi untuk mandi... maklumlah kena amik giliran untuk rebut bilik air semua... akU yang masa mula2 bangun tu rasa pelik dgn keadaan kaki akU yang berasa sejuk... tapi maintain lagi pergi mandi dulu... dan bila balik mandi dan menerangkan dom dengan cahaya lampu... maka... satu jeritan kuat kedengaran... hahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... yer2 jer akU berceritakan... rupa2nya ada kucing beranak kat atas katil akU... maknanya kucing tu beranak kat bawah kaki akU... menumpang selimut akU... dua minggu akU tak boleh makan dan tidur dengan lena... dengan terpaksa membersihkan tilam dan selimut bagai yang bermandikan darah... memang kenangan dan sejarah yang tak mungkin dilupakan... akU dah ada anak yer... anak2 kucing itu diiktiraf sebagai anak2 angkat akU... kejadian yang menggemparkan seluruh sekolah... hahahaaaaaaaaaaaaa...

dah kesimpulannya... akU maseh teringat2 wajah kucing comel tadi... kesian sangat bila memikirkan nasib yang terpaksa ditempuhinya di luar sana... huhuhuuuuuuuuuuuu


p/s: tiba2 akU terfikirkan situasi manusia yang tergamak membuang bayi dan anak di tepi jalan... huhuhuhuuuuuuuuuuuuuuuuuu... nauzubillah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan