Rabu, 2 September 2009

akU... manusia...

akU rasa sangat marah dengan sorang manusia... akU berasa sangat kesal dengan perbuatannya... akU rasa sedih yang amat sangat... walaupun manusia itu tiada kaitan langsung dengan kehidupan akU... namun... kerana akU juga seorang manusia... maka... akU rasai perasaan itu...

alfatihah untuk allahyarham adik mohd adam... dan sekalung takziah untuk keluarganya...

adakah manusia pelaku itu maseh berhak digelar manusia lagi... bayangkan... akU yang sekadar pembaca... mengalirkan air mata dan berasa sangat kesal dengan insiden ini... bayangkan perasaan keluarga mangsa... (*ya Allah... berilah kekuatan kepada mereka...)...

akU cuma terfikir... apa agaknya yang ada dalam kepala manusia itu pada waktu itu??? menikam... seorang budak berusia 3 tahun... anak sedara sendiri... dihadapan ahli keluarga yang lain... apa yang manusia itu bayangkan sebenarnya???...

akU ada anak2 sedara... dan kerana itu... akU tak faham kenapa manusia itu mampu untuk melakukannya... darah daging kita... anak2 sedara yang membesar depan mata kita... anak2 sedara yang tak lekang panggil kita... (*panggilan yang aku terima dari umur 8 tahun... "ucu"...)... bermanja dengan kita... bercerita dengan kita... makan dengan kita... tidur dengan kita... gembira bersama kita...

iyalah... manusia itu sifatnya tidak sempurna... hari ini kita memang akan salahkan manusia itu... tapi... akU kira... manusia itu tidak akan terus kebal hatinya... apabila sampai waktunya... manusia itu... akan menyesal seumur hidup... sesal dengan perbuatannya... dan ketika itu... rasa sakit yang akan manusia itu terima... lebih seksa... lebih pedih... lebih derita... daripada tikaman pisau yang dirasai oleh mangsanya itu... (*akU sangat percaya tentang ini... eerrmmm)...

pagi tadi... jean tunjukkan pada akU... video rakaman aksi seekor kera yang sedang mendodoi seekor anak kucing... belaian yang penuh dengan kaseh sayang... walaupon nampak sedikit kasar... namun... itu cara mereka bermanja... akU sangat sayu bila memikirkan perkara itu... makhluk Allah... yang tidak dikurniakan akal... maseh mampu mengawal nafsu untuk mengekalkan rasa kaseh itu... sedangkan makhluk yang berakal... mula dikalahkan oleh nafsu yang akhirnya tewas... sehinggalah... eerrmmmmmmmmm

hanya pesanan dari seorang ibu sedara: " ucu sayang anak2 ucu... anip... ajim... icah... ayim... atim... adip... dan... iman... "

p/s: emosi yang terganggu hari ni... dengan apa yang akU sedang lalui ditambah dengan insiden ini... maka akU kira... hari ni dalam mood mendung yang telah menggugurkan hujan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan