Selasa, 12 Januari 2010

akU pegi AJL sehari sebelum harinya...

bisikan asmara menusuk sukma...
mengungkap segala rahsia jiwa...
menggoncang seribu rasa yang datang tanpa kata...
menggaburi minda dan seluruh kekuatan tanpa alasan...

hhhahaaaaaaaaaaaaaaa... akU memang suka meraban pagi2 buta ni... tgh ready2 nak start entry ni... termasuk mood jiwang pulak... hahahaaaaaaaaaaaaaaa...

sebenarnya akU pun tak taw nak tulis pasal apa... just rasa nak tulis... maka... akU nak share tentang apa yg akU dah lakukan dan akan lakukan sepanjang hari sabtu lepas sbg pelajar tahun 2 komunikasi media UKM... hahahaaaaaaaaaaaaaa... (*kalo NC baca entry ni... tentu senyum sampai pagi beliau...)

... akU ngan rakan2 sekelas diberi kesempatan untuk berada sehari di veneu AJL 24 sehari sblm siaran langsung... meants akU berada di sana untuk hari rehersel...

kami bertolak pukul 11.45am dgn berkonvoi sebanyak 7 kereta... (*situasi ini terjadi kerana perkhidmatan bas yg seharusnya ada pada hr tu ditarik balik... UKM2... nasib baiklah kawan2 akU ramai yg ada kereta... kalo tak sesak nafas jugak akU nak atur... thanks korang... he3)...

sampai di stadium Putra... kami disambut oleh en. fadzli, manager bahagian hiburan tv3... maksudnya en fadzli yg mengetuai projek AJL 24 ni... dan sesuatu yg sangat membuat kami semua berasa bertuah apabila diberi layanan yg sgt baik oleh pihak tv3... tapi kawalan mmg ketat... banyangkan kami yg seramai 24 orang ni diiring oleh 2 org security... nak pegi toilet pun diiring yer... heeheeeeeeeee... masuk jer dalam stadium putra kami dibawa ke bilik vvip untuk taklimat dan sesi soal jawab bersama en fadzli... maklumlah kami datang sebagai pelajar media yang nak belajar tentang produksi... jadi dalam sesi soal jawab tu byklah perkara2 yg dapat dibongkar... cthnya bayaran artis2 malam tu... siti??? search??? berapa agaknya eik... kalo nak taw tanya kat akU secra personal yer... hahahaaaaaaaaaaaa... eching jerkan... kos keseluruhan dan keuntungan AJL... bilangan tenga produksi dan tentu2lah tentang teknikal penerbitan... rasa bertuah sgt2... maklumlah... ni kiranya jadi pendedahan pertama kali untuk kami dalam produksi mcp live... lama yer sesi soal jawab ni berlangsung... lebih drp 1jam setengah... dan lepas tu kami dibawa melawat seluruh set produksi... bilik control panel... bahgian control stadium dan juga backstage... amazing... hanya tu jer perkataan yg akU boleh gambarkan... huhuhuuuuuuuuuu...

so bila habis jer lawatan tu... kami pun enjoy show untuk dry run... so waktu tu artis2 dah start buat persembahan... tapi waktu ni maseh ada masalah2 dan juga pembetulan... pucat2lah wajah semua artis... ohh lupa nak cakap... before ni waktu lawatan tu kami ada terserempak dgn noh hujan... ya Allah... orangnya sgt friendly dan sweet... tapi tak sempat nak bergambar semua waktu tu... maklumlah... matrik kat tergantung kat leher yer... hahahaaaaaaaaaaaaaaaaa... faham2 jerlah maksudnya yer...

so after dry run tu... ada yg stay untuk full dress dan ada jugak yg balik... maka akU berada pada kategory yg stay... sampai waktu keluar makan b4 full dress tu... akU yg naik keta ngan ila ni... tersesat dan kehilangan jejak rakan2 lbh dr 30 minit... hanya Allah jer yg taw perasaan akU waktu tu... dgn hujan lebat dan kegabraan ila... akU hampir2 jer nak give up... tapi Alhamdulillah... akhirnya kami jumap jugak jalan kuar dan berjaya sampai b4 start full dress...

secara keseluruhannya... mungkin akU lebih suka sstgh persembahan waktu full dress... contohnya macam stacy ngan akim... tapi ada juga sstgh artis yg all out pada malam live tu... faizal tahir dan tomok contohnya... kalo tgk waktu full dress tu macam takder harapan jer faizal... tapi rezeki kan... tapi selesai jer full dress persembahan pilihan akU ialah... yuna... misha... aizat... bunkface dan akim... kenapa yer??? sbb kekuatan yg ada pada persembahan dan lagu mereka... but 4 vokal... alyah nd misha... paling berkesan...

byk tranformasi pada persembahan AJL kali ni... mgkin penilaian akU untuk AJL kali ni sgt berbeza dgn sblmnya... bak kata dr asiah sarji... sbg budak media akU perlu menonton sbg pengamal bukan penonton biasa... "penyanyi hanyalah objek... tapi persekitaran itulah yg akan menghidupkan imej tersebut..." huhuhuuuuuuuuu... maka keranan itu... akU dapat rasakan tranformasi itu... dari sudut kamera shoot dan produksi... dalam satu lagu... ada berapa shoot??? mesti korang tak kesah semua tu kan... tapi akU amik kira semua tu... dalam satu lagu yg panjangnya 4 minit lbh... ada kira2 lbh dr 4o pergerakan yang berubah... dgn gabungan2 2 kamera... zoom out... zoom in... dolly up dolly in... tapi pada akU... GBAM (produser) perlu peka dgn satu perkara... JIWA lagu dan persembahan... yes... shoot2 tu semua mmg nampak cantik... tapi byk jiwa lagu yg hilang bila tgk kat tv... benda ni akU ngan sorg lagi rakan dah knl pasti dr dry run lagi... contohnya lagu alyah... LED sgt cantik... mmbawa makna pada keseluruhan persembahn... tapi syg diabaikan... last2 yg byk tunjuk kat hidung alyah jer... eerrmmmmm...

byk benda yg akU nak kongsi sbnrnya... tapi rasa pnt dah... cuma yang pasti... akU mmg nak bagi kreadit pada ketua unit yg handle LED untuk AJL 24 ni... tak silap akU nama dia zul... seyes akU jatuh cinta dgn LED kali ni... terutamanya... titisan hujan waktu lagu pergi... tip top bro...

walau apapaun... akU rasa mereka2 yg diumumkan menang tu layak untuk menerimanya... terutamanya untuk aizat dan yuna... tapi AJL perlukan penilaian pemilihan juri yg lbh berkesan selepas ini... (*perkara tentang juri nilah yg aku tanyakan pada en fadzli... dan akU terima jawapan yg diberi... tapi.......)...

P/s: akU maseh gigih mendownload persembhn2 AJL dr utube... sbb akU mengalami masalah bila mndwnload trs dr tv3 online... huhuhuuuuuuuuuuuuuuuuu...

1 ulasan:

  1. baru anda tahu bestnya jadi dak masscom..ahahahhaa..tu sebb bek TUTOR masscom yang KACAK dan BAIK serta SPORTING tu tak de kat UKM sebab dia ada kat USM..kalo tak lagi la happening..wakakakakak..siapakahhh??

    BalasPadam